W 2008 roku zaledwie 55 proc. ankietowanych deklarowało, że zmienia opony w ciągu roku z letnich na zimowe. Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że sytuacja znacznie się poprawiła.
W TOP3 najczęściej wybieranych marek opon zimowych znalazły się w kolejności: Dębica, Continental i Goodyear. Jednakże marka nie gra istotnej roli przy wyborze. Znajduje się dopiero na czwartym miejscu wśród najważniejszych kategorii, według których Polacy wybierają „zimówki”. Dla większości badanych kwestie bezpieczeństwa są ważniejsze niż cena. Ankietowani na pierwszym miejscu postawili na „przyczepność”, a dopiero potem na „cenę”. Dalej w kolejności znalazły się: wynik w testach, marka i opinie użytkowników o produkcie. Listę zamyka wpływ na spalanie i poziom generowanego hałasu.
- Wyniki naszych badań pokazały, że świadomość Polaków w kwestii bezpieczeństwa znacznie się poprawiła. Ponad 90 proc. ankietowanych zdeklarowało, że w ubiegłym roku poruszali się autem wyposażonym w opony zimowe, a dodatkowe 5 proc. używało w tym okresie opon całorocznych – wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto dodać, że preferencje zakupowe Polaków zmieniają się nieznacznie, w zależności od tego czy chodzi o opony letnie, czy zimowe. W przypadku zakupu „zimówek” dominują opony nowe, stanowiąc 60 proc. wszystkich transakcji na platformie Allegro.
Badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Równo dwie trzecie ankietowanych deklaruje, że jeden komplet opon użytkuje powyżej 3 sezonów. Głównym powodem zakupu nowego kompletu ogumienia jest zużycie poprzedniego zestawu (80 proc.), natomiast 23 proc. badanych stwierdziło, że wymienia opony, gdy ich wiek wynosi 4 lata.
Kiedy trzeba kupić nowe opony?
Zgodnie z przepisami głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Badanie przeprowadzone przez ADAC pokazały jednak, że opony z 7,5 mm bieżnikiem mają zaledwie 60 proc. skuteczności w porównaniu z oponami nowymi mającymi 9 mm głębokości bieżnika. Jeszcze gorzej wypadły opony z 4 mm bieżnikiem. Wynik był dwukrotnie gorszy od uzyskanego przez nowe „zimowki”.
- Trzeba pamiętać, że w przypadku opon zimowych graniczną wartością bezpieczeństwa jest głębokość bieżnika na poziomie właśnie 4 mm. Po przekroczeniu tej granicy opona przestaje spełniać swoje zadanie. Trzeba wtedy pomyśleć o zmianie ogumienia na nowe. Oprócz głębokości bieżnika warto na bieżąco kontrolować stan opon w samochodzie. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku – wyjaśnia Ciesielski - Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Nie ma norm ustalających „termin ważności”, ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania – dodaje.
Polaka wiedza o oponach…
Polacy swoją wiedzę o oponach zimowych czerpią przede wszystkim z fachowych publikacji w prasie i internecie. Ponad połowa ankietowanych wybiera właśnie te źródła informacji. Nieco mniej, bo 43 proc. ankietowanych dodatkowo korzysta z wiedzy internautów, znajdując potrzebne dane na forach tematycznych.
- Ufamy także specjalistom w punktach sprzedaży. Ponad 40 proc. Polaków zdeklarowało, że przy zakupie opon zimowych poddaje się opinii sprzedawcy. Natomiast znikomym zaufaniem cieszą się ulotki i reklamy producentów – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Polacy najczęściej kupują opony w internecie. Prawie połowa ankietowanych preferuje zakupy „online”, nieco mniej bo 40 proc. wybiera niezależne warsztaty. Badania pokazały, że kupujący raczej omijają ASO (11 proc.) i sklepy motoryzacyjne (11 proc.). Na końcu listy znalazły się hipermarkety (2 proc.).
Jak wybrać zimowe opony?
Mija rok od wprowadzenia przez Unię Europejską obowiązkowego etykietowania opon przez producentów. Dzięki nim każdy kupujący ma czytelny i natychmiastowy dostęp do informacji, które mogą zaważyć na decyzji zakupowej. Niestety, zaledwie jedna trzecia kupujących potrafi korzystać z etykiet umieszczanych na oponach. Jak wybrać odpowiednie „zimowki” - radzą eksperci serwisu Allegro.pl.
- Nasze badania wykazały, że zaledwie 51 proc. konsumentów słyszało o etykietach na oponach wprowadzonych przez Unię Europejską, a tylko 30 proc. potrafi odczytać informacje w nich zawarte - wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Dzięki tym przepisom kupujący mogą samodzielnie porównać ze sobą parametry danych modeli opon i wybrać te, które najbardziej im odpowiadają. Pamiętajmy, że informacje zawarte w etykietach to tylko część kryteriów. Normy europejskie nie nakazują producentom informowania klientów o wytrzymałości, odporności na zużycie, przyczepności na suchej nawierzchni, czy odporności na aquaplaning. Decydując o wyborze konkretnego modelu opony można uzupełnić tą wiedzę na podstawie wyników testów niezależnych organizacji – dodaje.
Link do strony artykułu: https://wm2.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/dla-polakow-marka-opon-nie-ma-znaczenia